Alla inlägg den 4 februari 2018

Av Madelene - 4 februari 2018 16:55

 

I morgon smäller det! Ska köpa mig ett 1 månads gymkort på Nova Gym. Trodde aldrig att jag skulle börja träna, men för någon vecka sedan tog jag ett viktigt beslut i mitt liv som gäller hälsan, ville bli mer hälsosam och sluta med sockret, dvs inget fikabröd, kakor och allt annat onyttigt man stoppar i sig. Än så länge har det gått bra :) För att motivera mig själv så rensade jag uut allt onyttigt i skafferiet, och fyllde på med nyttiga saker att äta istället, och det har gett mig en positiv motiovation att börja ett nytt liv. Känner mig sjukt taggad men samtidigt inte, lite halvrädd för hur allt ska gå, men eftersom jag är så envis så kommer jag fixa detta. Är ju så med allt nytt i början, det blir nog bättre när man kommit igång med gymmet och veta vad man ska träna och hur. Nu tar jag t .ex en smörgås till kaffet när jag får besök, och det fungerar jättebra! Så det ska bli spännande och se hur första dagen går i morgon, hoppas på det bästa. 

Av Madelene - 4 februari 2018 16:45

Dagens skönhetsideal inom vårt samhälle börjar så småningom ta över våra tankesätt. Skönhetsidealen växlar genom årtionden, och just nu står de som starkast. Kraven på hur vi ser ut ökar med en hastig fart och skapar stora problem inom samhället, utan att vi själva märker det.

Skönhetsidealen påverkar dagens samhälle enormt. De påverkar självkänslan, självbilden och självförtroendet. Utan att vi själva lägger märke till det, höjer vi kraven på hur man ska se ut. Inte bara för oss själva, utan också för varandra. Till dagens skönhetsideal hör att ha den perfekta modellkroppen, den perfekta hyn, det perfekta långa håret och den guldbruna solbrännan. Men skönhetsidealen behöver inte bara påverka negativt. Om man tänker riktigt noggrant efter så finns det positiva saker som kan nämnas, bland annat hälsan och motivationen. Genom att ha förebilder eller genom att ha mål angående livsstil och utseende, kan man påverka sin hälsa. Genom att ha motivation och ork, kan man kämpa sig fram till målet. Genom den processen kan man förstärka sin självbild, som påverkar extremt positivt på den psykiska hälsan.


Massmedierna ökar kraven på utseendet, genom att använda sig av det världsberömda photoshop. Genom att förvandla modeller till smala och perfekta barbiedockor i online nätbutiker, sänker det på främst unga flickors och kvinnors självförtroende. Massmedierna är ett av de största problemen i samhället nu, eftersom kriterierna för utseendet ökar. Genom till exempel instagram och facebook jämför ungdomarna sig med varandra, och accepterar sig inte för den hon eller han är. Detta kan leda till ätstörningar, ångest och allvarliga former av depression. Förstås har människor rätt till viktminskning och ett nyttigare liv. Men varför gå igenom sådana processer om man känner sig påtvingad, och bara vill passa in i samhället? Det är viktigt för individen att våga stå upp för den hon eller han är, och att inte låta massmedier eller andra människor påverka självkänslan. Skönhetsidealen kommer aldrig försvinna helt och hållet, men genom att strunta i idealen och våga vara sig själv, kan det påverka på ett gott sätt i framtiden.

 

Presentation

Vad vi är, är resultatet av vad vi tänker,

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2018
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards